Takaisin ylös

Sähkönumeroiden ja tuotetietojen hallintaa koskevat erikoistapaukset

 

Useampi maahantuoja tuo maahan samaa tuotetta

Jos tuotteen maahantuojan lisäksi myös joku toinen maahantuoja alkaa tuoda Suomeen samaa tuotetta, uuden maahantuojan on tuotevastuiden selkeänä pitämiseksi haettava tuotteelle uusi sähkönumero, ellei tuotteen valmistaja ota sähkönumeroa omiin nimiinsä.

 

Tuotteen edustus vaihtuu maahantuojalta toiselle

Jos tuotteen valmistaja siirtää tuotteen edustuksen maahantuojalta toiselle, sähkönumero ja kaikki olemassa olevat tuotetiedot tulee Sähkönumerot.fi-palvelussa ensin arkistoida, jolloin vuosienkin päästä tuotteen maahantuoja ja kattavat tuotetiedot sekä niihin liittyvä tuotevastuu on selvitettävissä arkistointipäivämäärän perusteella.

Arkistoinnin jälkeen sama sähkönumero pääosin samoilla tuotetiedoilla voidaan avata uudelle maahantuojalle.

Osapuolten tulee keskenään sopia siitä, millainen korvaus vanhalle maahantuojalle tulee suorittaa Sähkönumerot.fi-tuotekorteille täytetyistä hyvistä tuotetiedoista, jos ne kopioidaan arkistoiduilta tuotteilta uudelleen avatuille tuotteille. STK ei korvausta määrittele, mutta ehdottaa, että korvauksen arvioinnissa huomioidaan seuraavat tekijät:

  • Sähkönumerointiin ja Sähkönumerot.fi-palvelun käyttöön perehtymisestä on vanhalle maahantuojalle aiheutunut työpanos, josta maksettava kohtuullinen korvaus lienee suuruusluokkaa 500-1500 € alv 0 %.
  • Siirrettävien tuotetietojen arvo riippuu niiden laadusta, jota arvioitaessa tulee huomioida, löytyykö Sähkönumerot.fi-tuotekorteilta pakollisten tietojen lisäksi täydentävät tiedot, asianmukaiset tuotekuvat ja tarvittavat dokumentit, tuotekuvaustekstit ja ETIM-tiedot. Korvauksen määrään tulisi vaikuttaa myös se, miten paljon alkuperäinen maahantuoja on käyttänyt aikaa näiden tietojen hankintaan ja täyttämiseen vai onko esim. ETIM-tiedot tai tuotekuvat saatu päämieheltä helposti Sähkönumerot.fi-palveluun luettavassa muodossa. Kohtuullinen korvaus hyvistä tuotetiedoista lienee suuruusluokkaa 10-30 euroa/tuote alv 0 %.
  • Vanhalla, vakiintuneella, asiakkaiden hyvin tuntemalla sähkönumerolla saattaa myös joskus olla markkinoinnillista arvoa.